Δευτέρα 7 Απριλίου 2014

Φτιάξτε το δικό σας σπιτικό ψωμάκι!




     Η καλή κι αγαπημένη μου γιαγιάκα, πάντα ζύμωνε το δικό της ψωμάκι. Είχα μεγαλώσει μ' αυτή την υπέροχη γεύση και μυρωδιά και όταν πήγα να σπουδάσω, το πρώτο που της ζήτησα ήταν η συνταγή της για το ψωμάκι αυτό! Από τότε, δεν αγόρασα ξανά ψωμί.
Τώρα, βέβαια, που παντρεύτηκα, ζυμώνει η γιαγιά του άντρα μου κι έτσι το ζυμωτό μας το παίρνουμε από άλλη πηγή!

 Σας διαβεβαιώ πως το να φτιάξει κάποιος σπιτικό ψωμί, είναι πολύ εύκολο και κάνει και μπράτσα (μ' ένα σπάρο δυο τρυγόνια!). Είναι πεντανόστιμο, χορταστικό και γενικώς δεν έχει καμία σχέση με το ψωμί του φούρνου. Σημειώστε στα υπέρ το γεγονός ότι θα κάνετε τεράστια οικονομία στον οικιακό προϋπολογισμό! Αν ξεκινήσετε να ζυμώνετε, δεν πρόκειται να αγοράσετε έτοιμο ξανά! Σας το εγγυώμαι!

Μπορείτε να φτιάξετε διπλή δόση και το ένα καρβέλι, όταν κρυώσει τελείως, να το βάλετε σε μια σακούλα τροφίμων στην κατάψυξη. Όταν θα θελήσετε να το καταναλώσετε, απλά τοποθετήστε το στο ψυγείο για μερικές ώρες. Εγώ και το φρέσκο ψωμί το βάζω στην ειδική θήκη του ψυγείου (chiller) για να διατηρείται φρέσκο για ακόμη περισσότερο χρόνο. Ορίστε και η συνταγή, την έχω γράψει αναλυτικά για να σας διευκολύνω:

Υλικά:
  • 1 κιλό αλεύρι σταρένιο (από μύλο ή από το φούρνο) ή για όλες τις χρήσεις
  •  2 φακελάκια μαγιά ξερή
  • 3 κ.σ. ζάχαρη
  • 1 κ.σ. αλάτι
  • νεράκι όσο πάρει


Να πως θα το φτιάξετε:
  • Βάζουμε το αλευράκι με τη μαγιά, τη ζάχαρη και το αλατάκι μέσα σε μια μεγάλη λεκάνη και τα ανακατεύουμε με ένα κουτάλι.
  • Ζεσταίνουμε σε ένα μπρίκι νερό. ΠΡΟΣΟΧΗ! Το νερό πρέπει να είναι χλιαρό και όχι καυτό ή βραστό, γιατί αλλιώς θα καεί η μαγιά και το ψωμί δεν θα φουσκώσει. Δοκιμάστε το στο χέρι σας, να το νιώθετε ανεκτό.
  • Κάνετε μια λακκούβα στο αλεύρι στο κέντρο του μπολ.
  • Ρίχνετε σιγά σιγά το νεράκι στη λακκούβα, ανακατεύοντας σε εκείνο το σημείο απαλά, με κυκλικές κινήσεις, με το χέρι σας. Θα πρέπει να δημιουργείται χυλός.
  • Όταν θα έχετε κάνει χυλό τα 2/3 του αλεύρου, σταματήστε να ρίχνετε νερό. Αρχίστε να ζυμώνετε με κυκλικές κινήσεις όλο το αλεύρι, από τα τοιχώματα προς το κέντρο του μπολ. Αν ζυμώνετε και βλέπετε πως η ζύμη γίνεται τρίμματα και δεν ενώνεται, σημαίνει ότι το ζυμάρι θέλει κι άλλο νεράκι. Να του ρίξετε λίγο. Το ζυμάρι θα είναι έτοιμο μόλις γίνει λείο και δεν κολλάει στα χέρια σας. Αν κολλάει, σημαίνει πως ρίξατε λίγο παραπάνω νεράκι και πρέπει να προσθέσετε αλευράκι για να ισορροπήσει.
  • Σκεπάζετε το μπολ με μια καθαρή πετσετούλα και το κουκουλώνετε με κουβέρτες μέχρι να διπλασιαστεί σε όγκο (καμιά ωρίτσα με το σταρένιο, λιγότερη ώρα με το για όλες τις χρήσεις). Εγώ αν δεν έχω φαγητό στο φούρνο, τον ανάβω στους 40 βαθμούς και βάζω εκεί το ζυμάρι.
  • Λαδώνετε ένα ταψί (ή δύο, στρογγυλά ή μακρόστενα δική σας επιλογή!). Εγώ προτιμώ τα μακρόστενα εμαγιέ.
  • Βάζετε το ζυμάρι στο ταψί, το πατικώνετε και το χαράζετε. Μπορείτε να κάνετε και μπαλίτσες και να φτιάξετε μαργαρίτα!
  • Το σκεπάζετε και το αφήνετε άλλα 15' να φουσκώσει. Εν τω μεταξύ ανάβετε τον φούρνο στους 190-200 βαθμούς.
  • Ραντίζετε το ζυμάρι με τα χέρια σας με λίγο νεράκι.
  • Το βάζετε στο φούρνο και το σταυρώνετε τρεις φορές (αυτό το πήρα από το Γέροντα Παΐσιο, το έκανε λέει η μαμά του και βγαίναν ευλογημένα τα φαγητά!)
  • Ψήνετε για μια ωρίτσα στους 180-200 βαθμούς, στη δεύτερη θέση του φούρνου από κάτω. Μόλις ξεφουρνίσετε το ψωμί, αφήστε το 10', ξεφορμάρετε και αναποδογυρίστε το για να μη δημιουργηθεί υγρασία και γίνει νωπός ο πάτος του.
Ο χρόνος διπλασιασμού της ζύμης, η θέση του φούρνου και ο χρόνος ψησίματος μπορεί να διαφέρουν αναλόγως το φούρνο, την εποχή του χρόνου και τη θερμοκρασία περιβάλλοντος. Θα χρειαστεί να κάνετε δοκιμές για να δείτε τι ακριβώς ταιριάζει στις δικές σας συνθήκες.

Μπορείτε, ακόμη, να το φτιάξετε και με άλλα αλεύρια ή με μίξη αλεύρων, με μόνη διαφορά στην ποσότητα του νερού που ίσως πάρει το ζυμάρι.

Στην ίδια συνταγή μπορείτε να προσθέσετε ελιά, φέτα ή μυρωδικά όπως θυμάρι, σκόρδο και κρεμμύδι (και λίγο ελαιόλαδο!).

Το ψωμάκι ζυμώνεται άνετα και σε μίξερ ή κουζινομηχανή με το γάντζο.

Κι αν θέλετε να ζυμώσετε ψωμάκι με προζύμι, θα βρείτε τη συνταγή και οδηγίες εδώ!

Λοιπόν, για πείτε μου, σας πέτυχε;

17 σχόλια:

  1. Είναι ιεροτελεστία το ζύμωμα του ψωμιού και θυμάμαι να χαζεύω την γιαγιά μου στο χωριό να το κάνει.. Όσο ζύμωνε μου διηγόταν και ιστορίες και ήταν το καλύτερο μου. Εκτός από την συνταγή σ ευχαριστώ πολύ για τις αναμνήσεις που μου ξύπνησες! Από το πάρτι του Mama Relax έρχομαι, καλό ΣΚ :)
    http://artdecorationcrafting.blogspot.gr/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χριστίνα μου μη μου πεις πως και η γιαγιά σου ήταν Λιβαδειά!!!
      Καλό Σ/Κ και σε εσένα!!!

      Διαγραφή
  2. Θα το δοκιμάσω γιατί ένα σπιτικό ψωμάκι έχει άλλη χάρη!!! Ελπίζω να μου πετύχει! Θα επανέλθω με εντυπώσεις!
    Είμαι η Βάσω, η Μαμά Πρωτάρα και έρχομαι από το link party της Μάρθας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Βάσω μου είναι τόσο νόστιμο, τόσο χορταστικό και τόσο φθηνό!!! Και το σπίτι μοσχοβολάει τόσο όμορφα!!! Μάλιστα, όσο περισσότερες φορές το φτιάχνεις, τόσο πιο πολύ το πετυχαίνεις!!!

      Διαγραφή
  3. Χμμμ το φοβάμαι λίγο το ψωμί αλλά δε φαίνεται και τόσο δύσκολο τελικά! Έρχομαι από το πάρτυ της Μάρθας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαρία μου δεν υπάρχει πιο εύκολο πράγμα να φτιάξεις!!! Δοκίμασε και θα με θυμηθείς!!!

      Διαγραφή
  4. Κι εγώ ζυμώνω, αλλά ποτέ δεν μου βγαίνει σαν της γιαγιάς μου!
    Σε ευχαριστούμε για τη συνταγή!

    Ελένη
    https://myfortysomethingworld.wordpress.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έτσι είναι Ελένη μου! Κάθε νοικοκυρά αφήνει τη δική της αύρα στις δημιουργίες της!

      Διαγραφή
  5. Χαίρομαι όταν βλέπω ότι και άλλες μανούλες ζυμώνουν!
    δεν είναι δύσκολο, όταν το μάθεις...και μετά του φούρνου το ψωμί δεν το καταδέχεσαι! :)

    ζυμώνουμε και εμείς, αλλά τελευταία χρησιμοποιώ μόνο προζύμι, καθόλου μαγιά
    διατηρείται σαν φρέσκο πολλές πολλές μέρες!

    με προζύμι ζύμωναν και τα παλιά χρόνια, και το διατηρούσαν κάπου μια βδομάδα, τότε που ήταν ολόκληρη διαδικασία το άναμμα του φούρνου

    καλό βράδυ!
    Αλεξία

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αλεξία μου θα ήταν πολύ χρήσιμο να γράψεις μια ανάρτηση για το πως πιάνεται το προζύμι! Σίγουρα είναι ανώτερο από τη μαγιά και κάνει το ψωμί πιο νόστιμο!!!

      Διαγραφή
    2. το είχα στο νου μου!
      τώρα που μου το λες και εσύ, θα "δεσμευτώ" να την κάνω την ανάρτηση αυτή για το προζύμι

      Διαγραφή
    3. Αλεξία περιμένω εναγωνίως τη συνταγή για το προζύμι. Θέλω κι εγώ να φτιάξω!!

      Διαγραφή
    4. την ετοιμάζω!

      αύριο το πολύ μεθαύριο, πρώτα ο Θεός, θα αναρτηθεί!

      φιλιά

      Διαγραφή
    5. να η ανάρτηση με την διαδικασία : πώς φτιάχνεται το προζύμι και πώς ζυμώνουμε ψωμί με προζύμι.
      Ελπίζω να σας φανεί χρήσιμη!

      https://momyof6.wordpress.com/2015/02/06/%CF%80%CF%8E%CF%82-%CF%86%CF%84%CE%B9%CE%AC%CF%87%CE%BD%CE%BF%CF%85%CE%BC%CE%B5-%CF%80%CF%81%CE%BF%CE%B6%CF%8D%CE%BC%CE%B9-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CF%80%CF%8E%CF%82-%CE%B6%CF%85%CE%BC%CF%8E%CE%BD%CE%BF/

      Διαγραφή
    6. Αλεξία μου ευχαριστούμε πολύ! Θα προσθέσω το λινκ στην ανάρτηση!!

      Διαγραφή
  6. Σαν το ζυμωτό σπιτικό ψωμί δεν έχει! Ιδίως όταν μοσχομυρίζει το σπίτι ολόκληρο. Κόβεις μια φέτα, αλείβεις πάνω βουτυράκι...μμμ! Θα δοκιμάσω τη συνταγή σου, αφού είναι της γιαγιάς είναι εγγυημένη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χριστίνα μου σου εύχομαι καλή επιτυχία και θα περιμένω να μας γράψεις τις εντυπώσεις σου!

      Διαγραφή

Εσείς τι λέτε;

Διαβάστε επίσης:

Blog Widget by LinkWithin
Blogging tips