Σάββατο 22 Μαρτίου 2014

Μαθήματα ανώδυνου τοκετού Vol. 4: Περιποίηση νεογέννητου

    



       Σε αυτή την ενότητα σας παραθέτω τις σημειώσεις μου από τα μαθήματα ανώδυνου τοκετού σχετικά με την περιποίηση του νεογέννητου βρέφους. Οι σημειώσεις αυτές είναι προσωπικές και σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστούν τις συμβουλές του παιδιάτρου σας, τον οποίο και θα πρέπει να συμβουλεύεστε για κάθε πρόβλημα ή απορία σας.


Αλλαγή πάνας:
  • Αλλάζω το μωρό πάντα πάνω σε σελτεδάκι.
  • Όταν το σηκώνω κρατάω πάντα το κεφάλι του.
  • Ανοίγω την πάνα και διπλώνω τα αυτοκόλλητα για να μην γρατζουνίσουν το δερματάκι του.
  • Τα νύχια μου είναι πάντα καθαρά και κομμένα.
  • Παίρνω τα πολλά με την πάνα ή με ένα μωρομάντηλο.
  • Τα κακά του θηλασμού δε μυρίζουν!
  • Με το ένα μου χέρι πιάνω τους αστραγάλους του (ο δείκτης μου ανάμεσά τους) και με το άλλο το σβέρκο του. Ακουμπάω το κεφάλι και την πλάτη του στο στήθος μου. Για να κρατηθεί καλύτερα το μωρό εκεί, έχω γείρει λίγο προς τα πίσω το στήθος μου.
  • Πιάνω με το άλλο χέρι τους αστραγάλους του και το γυρίζω ώστε το κεφάλι του να ακουμπάει στη μέσα μεριά του αγκώνα μου. Τώρα είναι γυρισμένο μπρούμυτα πάνω στο ένα μου χέρι.
  • Η βρύση καλύτερα να είναι ψηλή και το νερό χλιαρό. Το δοκιμάζω στη μέσα μεριά του χεριού μου.
  • Το γυρίζω και ανάσκελα και το πλένω και μπροστά. Σκουπίζω ταμπονάροντας.
  • Βάζω την πάνα και την κλείνω αρκετά σφιχτά, έτσι ώστε να περνάει μόνο ένα δάχτυλο. Τη διπλώνω προς τα έξω κάτω από τον αφαλό.
  • Τη λερωμένη πάνα, πριν την πετάξω, τη μαζεύω και τη σταθεροποιώ με τα αυτοκόλλητα που έχει, ανοίγοντας τα (τα έχω κλείσει προηγουμένως) και κολλώντας τα ξανά.
  • Στα κοριτσάκια, για να φύγουν τα κακά ανάμεσα από τα χειλάκια, περνάω την περιοχή με βαμβάκι με λάδι.
  • Κρέμα συγκάματος βάζω όποτε είναι ερεθισμένο το δέρμα του ή όποτε βρίσκομαι σε ταξίδι, για να προλάβω τον ερεθισμό. Δε βάζω ένα σωρό, μόνο όση χρειάζεται για να απορροφηθεί αμέσως.
Αφαλός: Με γάζα και οινόπνευμα περνάω τη βάση του αφαλού. Δε βρέχω τον αφαλό. Τον καθαρίζω 3 φορές τη μέρα. Αφού πέσει ο ομφάλιος λώρος, συνεχίζω να τον καθαρίζω με τον ίδιο τρόπο για ακόμη μια εβδομάδα.

Ματάκι που τσιμπλιάζει: Με χλιαρό χαμομηλόνερο βρέχω ένα βαμβάκι και περνάω το μάτι από μέσα προς τα έξω μια φορά και το πετάω. Μετά χρησιμοποιώ άλλο.

Μπούκωμα: Του βάζω 2 σταγόνες φυσιολογικό ορό στη μύτη και γέρνω το μωρό λίγο πλάγια.

Κολικοί: Είναι φυσιολογικό να έχουν λίγους κολικούς γιατί μεγαλώνουν. Για ανακούφιση, το δένω με την πανούλα του και το βάζω στα πόδια μου (τα οποία είναι ελαφρώς ανοιχτά) με την κοιλιά προς τα κάτω. Επίσης, το χειμώνα βοηθάνε και οι κομπρεσούλες με χαμομήλι.
*Τα μωρά που θηλάζουν έχουν λιγότερους κολικούς!

Νινίδα: Αλείφω το κεφαλάκι του με ελαιόλαδο μια ώρα πριν το μπάνιο. Δεν τρίβω το κεφάλι του για να φύγει η νινίδα.

Νυχάκια: τα κόβω όταν κοιμάται με το ειδικό ψαλιδάκι. Δεν τα τραβάω!

*Δεν του φοράμε γαντάκια! Η αφή είναι πολύ σημαντική για το μωρό.

Μπάνιο με τον ομφάλιο λώρο:
  • Όσο έχει τον ομφάλιο λώρο δεν το βυθίζω σε νερό αλλά το πλένω τμηματικά.
  • Δεν το πηγαίνω στο μπάνιο γυμνό, αλλά τυλιγμένο με σεντονάκι και με την πάνα του.
  • Ανοίγω πρώτα το κρύο και μετά το ζεστό νερό. Ελέγχω το νερό του νιπτήρα με το εσωτερικό του χεριού μου. Το νερό πρέπει να είναι χλιαρό.
  • Για να πλύνω το κεφάλι, κρατάω το σώμα του κάτω από τη μασχάλη μου και στην παλάμη μου έχω το κεφάλι του. Κάνω αφρό στο κεφάλι και ξεπλένω. Το σκουπίζω ταμποναριστά, δεν το τρίβω. Στη συνέχεια κάνω το σώμα του, με προσοχή να μην πέσει νερό στον ομφάλιο λώρο και το ξεπλένω.

Μπάνιο χωρίς ομφάλιο λώρο:

  • Βάζω στο μπανάκι το μωρό νερό, κάτω από τη μέση. Βάζω σιγά σιγά τα πόδια πρώτα και σταδιακά ως το στήθος. Μιλάω και κινούμαι ήρεμα και ευχάριστα.
  • Το μπανάκι καλύτερα να έχει πλατούλα, κρατήματα πλαϊνά και ανάμεσα στα πόδια, ώστε να κρατάει το μωρό σταθερό και να έχω και τα δυο μου χέρια ελεύθερα. Διαφορετικά πρέπει να στηρίζω σβέρκο και πλατούλα.
  • Μπανάκι του κάνω όσο συχνά θέλει, συνήθως τα καλοκαίρια κάθε βράδυ και το χειμώνα όσο συχνά του είναι ευχάριστο. Το μπάνιο το χρησιμοποιούμε και σαν μέσο χαλάρωσης όταν έχει ένταση και είναι νευρικό.
Ντύσιμο:
  • Πρώτα περνώ το κεφάλι από το ρούχο.
  • Μαζεύω το μανίκι, πιάνω το χέρι από την έξω μεριά και το τραβάω. Δε σπρώχνω από μέσα το χεράκι!
  • Για να του βγάλω το μανίκι, βάζω το δείκτη μου στη μέσα πλευρά του αγκώνα του και τραβάω ελαφρά το χεράκι για να βγει.
  • Για να καταλάβω αν ζεσταίνεται πολύ, βάζω το δάχτυλό μου στο σβέρκο του και ελέγχω αν είναι ιδρωμένο.
  • Δε χρησιμοποιώ τις τετράγωνες πάνες για φάσκιωμα, αλλά για να τυλίξω το μωρό και να το θηλάσω, ώστε να είναι ήρεμο και να το ελέγχω καλύτερα. Διπλώνω την πάνα σε τρίγωνο σχήμα, τοποθετώ το μωρό στο πάνω μέρος του τριγώνου (οι ώμοι του να είναι στο ύψος του τελειώματος) και διπλώνω τις πλευρές τις πάνας, πρώτα τη δεξιά, την κάτω και την αριστερή.
*Αερίζω καθημερινά το δωμάτιο του μωρού. Το χειμώνα ανοίγω το παράθυρο τόσο ώστε να μην προλάβει το δωμάτιο να κρυώσει.

Ύπνος:
  • Βάζω το μωρό είτε ανάσκελα είτε, αν δεν έχει ρευτεί, στα πλάγια.
  • Εναλλακτικά, αν δεν έχει ρευτεί ή είναι μπουκωμένο, αγοράζω μαξιλάρι-σφήνα, το τοποθετώ κάτω από το στρώμα, στο ύψος του κεφαλιού του μωρού για να είναι ελαφρώς ανασηκωμένο.


    *Μαξιλάρι χρησιμοποιώ μετά το 1ο έτος!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Εσείς τι λέτε;

Διαβάστε επίσης:

Blog Widget by LinkWithin
Blogging tips